مقالات, بلاگ

معرفی میوه های بومی ایران

معرفی میوه های بومی ایران - از سری مقابلات فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

میوه های بومی ایران

 معرفی میوه های بومی ایران

مردم کشور ایران از اولین کسانی بوده اند که به باغبانی، کشاورزی و پرورش درختان از جمله انواع میوه ها پرداخته اند. میوه های بی شماری، بومی مناطق مختلف ایران بوده اند که به سایر کشورهای همسایه و جهان برده شده و در آن جا شرایط لازم را برای پرورش این میوه ها مهیا ساخته و تولید می نمایند. در حال حاضر ما مشابه چند نمونه از میوه های ایرانی را در کشورهای آسیایی، اروپایی، آمریکایی و غیره تولید می شوند را می بینیم.

احداث باغ میوه های بومی ایران

خوشبختانه در کشورمان ایران در سال ۱۳۷۴ محلی به نام باغ میوه های بومی ایرانی برای تحقیقات هر چه بیشتر، حفظ و شناسایی میوه ها و درختان بومی کشور در مساحتی نزدیک به ۵/۴ هکتار احداث گردیده است.

در این باغ میوه انواع میوه ها نظیر آلو، آلبالو، زردآلو، انار، انگور، انجیر، ازگیل، به، پسته، توت، سیب، سنجد، گیلاس، زیتون، گلابی، فندق، هلو، شلیل، عناب و غیره جهت بررسی های بیشتر برای تولیدات بیشتر و با کیفیت تر گردآوری شده است.

انواع میوه های بومی ایران

معرفی میوه های بومی ایران - از سری مقابلات فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

از میوه های بومی کشور ایران که از دیرباز در مناطق مختلف کشورمان بوده و هنوز هم تولید می شود می توان به چند مورد اشاره کرد:

طالبی

طالبی یکی از میوه های بومی کشور ایران است که بسیار خوش طعم، لذیذ و خوش بو می باشد. میوه ی طالبی از میوه های معروف کشور است که از ایران به دیگر کشورها برده شده است. در زبان انگلیسی از طالبی با نام muskmelon یاد می شود. ماسک ملون به معنی گرد و خوش بو می باشد. در قرن دوم میلادی این میوه از ایران به کشور روم برده شده و از اثرات دارویی و فواید میوه ی طالبی مطالب بسیاری نوشته شده است. یکی از این نوشته ها مربوط به نوشته های کریستوف کلومب می باشد که در سال ۱۴۹۴ میلادی دانه های این گیاه را از ایران به جزیره ی ایزابل برده و در آن جا پرورش داده اند.

پسته

پسته بومی ایران و از میوه های پرخاصیت و مفید با عطر و طعمی بسیار خوشمزه می باشد. کشور ایران بزرگ ترین و با کیفیت ترین تولید کننده ی پسته ی جهان به شمار می رود و هر ساله به میزان بالایی از این محصول را به کشورهای مختلف جهان صادر می نماید.

انار

میوه ای بسیار شیرین و آبدارست که از آن را نماد کامیابی، زادروزی و ثروت می دانند و علت آن نیز به دلیل وجود دانه های فراوان انار می باشد.

سایر میوه های بومی کشور ایران

از دیگر میوه های بومی کشور ایران می توان به گردو، انواع آلو (زردآلو، آلبالو و آلو)، هلو، انگور، شلیل، لیمو و غیره اشاره کرد. این میوه ها همگی از میوه های بومی کشورمان ایران محسوب می شوند که از ایران به دیگر کشورها برده شده است.

 منبع : میوه تازه ایران

دیدگاهتان را بنویسید