مقالات, بلاگ

خواص شیر پسته بستنی نوبهار

خواص شیر پسته بستنی نوبهار-از مقالات وبسایت فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

خواص شیر پسته

خواص شیر پسته بستنی نوبهار

خواص شیر پسته بستنی نوبهار-از مقالات وبسایت فروشگاه اینترنتی بستنی نوبهار

چربی شیر پسته (در صورت استفاده از دانه ی کامل) به دلیل این که بیشتر آن را اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل می دهد و فاقد کلسترول است, در گروه چربی های مفید قرار دارد.

با توجه به این که میوه های خشکباری, منابع مهم غنی از پروتئین و چربی هستند و امروزه به عنوان منابع اصلی روغن های گیاهی و خوراکی به حساب می آیند, می توان گفت پسته به عنوان محصول تجاری و ارزشمند در این گروه از مواد غذایی قرار گرفته و سرشار از مواد معدنی, پروتئین و ویتامین ها است.طی سال های اخیر نیز تولید محصولاتی هم چون کره ی پسته و حلوای پسته مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از فرآورده های پروتئینی پسته, تولید عصاره ی شیر مانندی است که در خصوص برخی دانه های دیگر مانند سویا, بادام و کنجد در دنیا و هم چنین ایران متداول شده است که در اصطلاح به آن شیر گیاهی می گویند. چربی شیر پسته (در صورت استفاده از دانه ی کامل) به دلیل این که بیشتر آن را اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل می دهد و فاقد کلسترول است, در گروه چربی های مفید قرار دارد.

با توجه به خواص غذایی بالای شیر پسته, جهت شناساندن این محصول و بهبود کیفیت آن بر اساس ذائقه ی مصرف کنندگان ایرانی, تهیه این محصول در یک طرح تحقیقاتی در موسسه ی تحقیقات پسته ی کشور در رفسنجان به اجرا در آمده است.

در این طرح, تهیه شیر پسته از دانه ی کامل و سپس فرمولاسیون آن بر اساس فاکتورهای بازار پسند محصول, مورد بررسی قرار گرفت, با توجه به این که در پروسه ی اندازه گیری آفلاتوکسین برای صادرات پسته مقادیر قابل توجهی پسته (با پوست استخوانی) آسیاب شده و پس از احراز سلامت آن ها, آردهای پسته تهیه شده, دور ریخته می شود, لذا در این پروسه سعی بر این است که از هدر رفتن این گونه پسته ها (عاری از آلودگی) جلوگیری به عمل آمده و برای تهیه شیر پسته مورد استفاده قرار گیرد.

شیر پسته دارای ویژگی های برجسته و درخور توجهی است. چربی شیر پسته (در صورت استفاده از دانه ی کامل) به دلیل این که بیشتر آن را اسیدهای چرب غیر اشباع تشکیل می دهد و فاقد کلسترول است, در گروه چربی های مفید قرار دارد.

کربوهیدرات های شیر پسته در مقایسه با شیر گاو فاقد قند لاکتوز است, بنابراین مشکل جذب لاکتوز در بدن انسان رفع خواهد شد. از دیگر نکات حائز اهمیت در این نوع شیر, طعم پسته ای آن است که بر خلاف سایر طعم های گیاهی, مطلوب بوده و از این لحاظ بر سایر طعم های مشابه مانند شیر سویا برتری دارد.

شیر پسته حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A, پتاسیم, سدیم, آسکوربیک اسید, آهن و درصد بالایی پروتئین است که استفاده از آن در رژیم غذایی روشی مناسب برای حفاظت در مقابل بیماری های قلبی, پوکی استخوان, تقویت سیستم ایمنی بدن, سلامت چشم, کاهش کلسترول, جلوگیری از سرطان و آلزایمر و سنگ کلیه است.

لازم به ذکر است که مصرف تقریبا ۲۸ گرم مغز پسته می تواند بیش از ۱۰ درصد نیاز روزانه ی بدن انسان را به کالری, فیبر غذایی, ویتامین B6, تیامین, فسفر, منیزیم و مس تامین کند.

منبع:herbaliya

دیدگاهتان را بنویسید